Minął termin składania ofert w przetargu na wykonanie elementów koncepcji programowej raz z pełnym rozpoznaniem geologicznym oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla rozbudowy drogi krajowej nr 84 Zagórz – Lesko/Postołów. Do podkarpackiej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wpłynęło sześć ofert.
Jak informuje zamawiający, wykonane w ramach zamówienia opracowania projektowe powinny obejmować wariantowe rozwiązania drogi umożliwiające GDDKiA ustalenie do wniosku o DŚU wariantu wnioskowanego, racjonalnego wariantu realizacyjnego i wariantu najkorzystniejszego dla środowiska, a także wariantowe rozwiązana obiektów budowlanych.
5-kilometrowa droga
Planowana przebudowa obejmie, oprócz blisko 5-kilometrowej drogi Zagórz –Lesko, dwa mosty: na rzekach Osława w Zagórzu i na rzece San w Postołowie. W ramach rozbudowy nawierzchnia konstrukcji drogi zostanie dostosowana do przenoszenia obciążeń 11,5 t/oś. Wybudowane lub przebudowane maja być obiekty inżynierskie, zabezpieczone osuwiska oraz wykonany dodatkowy pas do wyprzedzania. Powstać mają chodniki i zatoki postojowe.
Jest to ważna inwestycja z uwagi na rolę drogi, która prowadzi do przejścia granicznego w Grościenku. Jak podawała swego czasu GDDKiA, średni dobowy ruch na tej drodze według pomiarów z 2021 roku wynosił ponad 10 tys. pojazdów na dobę. Ruch ma jednak tendencję rosnąć – dla porównania Generalny Pomiar Ruchu z 2015 r. na odcinku Zagórz – Lesko pokazywał jeszcze ruch na poziomie 8 tys. pojazdów na dobę. Droga wymaga także przebudowy ze względu na jej stan techniczny – trasa jest zdegradowana. Ponadto przebiega przez teren zabudowany, co przy rosnącym natężeniu ruchu powoduje zagrożenie dla bezpieczeństwa. W ramach planowanej przebudowy ruch niechronionych uczestników ruchu zostanie odseparowany od ruchu samochodowego.
Oferty nad budżet
Do 16 grudnia zainteresowani wykonawcy mogli składać oferty na drugi etap STEŚ-R. Przetarg zakłada opisaną powyżej część podstawową wraz z możliwą opcją przewidującą potrzebę opracowania analizy zagrożenia powodziowego lub raportu o oddziaływaniu planowanego przedsięwzięcia na środowisku lub monitoringu osuwiskowego i/lub hydrogeologicznego lub dokumentacji wariantu wynikowego. W postępowaniu wzięło udział sześć firm, jednak wszystkie oferty znacząco przekraczają zakładany przez GDDKiA budżet.
Inwestor zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia podstawowego 2,887 mln zł, przy czym najtańsza oferta na zamówienie podstawowe wynosi 3,742 mln zł i złożyła ją Pracownia Inżynierska Klotoida (łączna wartość 4,458 mln zł). Najdroższa jest natomiast propozycja Databout i wynosi 6,079 mln zł (6,863 mln zł). Pozostałe oferty wyglądają następująco: Sweco Polska – 4,069 mln zł (4,610 mln zł); IVIA – 5,138 mln zł (5,842 mln zł); Promost Consulting – 5,391 mln zł (6,372 mln zł) oraz Biuro Projektowo-Badawcze Dróg i Mostów Transprojekt Warszawa – 5,228 mln zł (6,283 mln zł).
By wybrać najkorzystniejszą ofertę, GDDKiA ma kierować się czterema kryteriami. Najważniejsza będzie cena, która będzie stanowić 60 procent oceny, ale brane pod uwagę będą również doświadczenie głównego projektanta drogowego – 20 procent – a także doświadczenie geologa i doświadczenie zespołu środowiskowego – po 10 procent.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.